کاتالوگ دیجیتالی چگونه باعث فروش بیشتر می‌شود؟

فروش با کاتالوگ دیجیتالی محصولات لنوس

آیا فروش با کاتالوگ دیجیتالی ممکن است؟ جواب قطعا مثبت است. اما چگونه؟ ویژگی مهمی که کاتالوگ و بروشور هوشمند را از نسخه‌های کاغذی آن متمایز می‌کند،  امکاناتی است که آنلاین بودن آنها در اختیار قرار می‌دهند. یکی از مهمترین این امکانات که بر فروش بیشتر تاثیرگذار است دریافت داده‌های آماری است. 

پلتفرم لنوس تنها پلتفرم نشر دیجیتال در ایران است که آمار بازدید و بازخورد دقیق مشتریان را در به‌صورت آنی در دشبورد کاربران ارائه می‌دهد.  با دریافت این آمار و اطلاعات و تحلیل آنها می‌توان نتایج بهتری به‌دست آورد و سریعتر به اهداف مورد نظر رسید. در این مقاله سعی داریم ویژگی‌های کاربردی بخش آمار این پلتفرم و چگونه استفاده از آنها و تحلیل داده‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

فهرست مطالب

فروش با کاتالوگ دیجیتال یا بروشور هوشمند از شناخت بینش مصرف کننده آغاز می‌شود

پس از طراحی کاتالوگ دیجیتالی فرایند انتشار عاملی تعیین کننده است. چرا که فرآیند انتشار لیستی از بینش‌ها و نیازهای مصرف کننده‌ها را در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهد. این امر می‌تواند نقطه شروع دقیقی در روند فروش باشد. و یا تحولی در فرآیند فروش ایجاد کند. داده‌ها راه را برای تغییرات و ارتقای تولید محصولات، یا نحوه توزیع آنها نشان می‌دهند. با انتشار دیجیتالی محتوا به بینش و رویکرد مصرف کنند دست پیدا می‌کنید و از آنچه مورد نیازش است مطلع می‌شود.

از علاقمندی‌ها و موضوعات مورد نظر و بحث مشتریانتان دیدی عینی پیدا کنید

مشتریان مشکلی دارند و برای رفع آن شروع به جستجو می‌کنند. برای فروش محصولات و خدمات باید در مسیر جستجوی آنها قرار گرفت. کاتالوگ دیجیتال و بروشور هوشمند یکی از راه‌هایی است که تمامی محصولات و خدمات بیزینس‌ها را در معرض دید آنها قرار می‌دهد. توجه و تامل آنها در صفحات دیجیتال‌ به دید روشنتری در مورد نیازهای آنها به شما می‌بخشد و تاثیر مستقیمی بر فروش بیشتر با کاتالوگ می‌گذارد.

در واقع شما با انتشار کاتالوگ دیجیتالی از آنچه مصرف کنندگان در بازار یا موضوعات خاص در مورد آن جستجو می‌کنند، یک دید عینی پیدا می‌کنید.

صفحه مشاهده آمار بازدید و بازخورد مشتریان و مخاطبان کاتالوگ دیجیتالی هوشمند در پلتفرم لنوس
صفحه مشاهده آمار بازدید و بازخورد مشتریان و مخاطبان کاتالوگ دیجیتالی هوشمند در پلتفرم لنوس

با تکیه بر بینش ساختارمند از بازار کسب و کارتان از زمان جلو بزنید

هیچ گوشه‌ای از بازار در هیچ حوزه‌ای بدون رقابت نیست. حتی اگر وارد زمینه‌ای شوید که بدون رقیب است، با ورد شما و تاکید بر آن خیلی سریع سر و کله رقبا پیدا می‌شود. در رقابت، زمان عنصر تعیین کننده است. دریافت آمار و داده‌های دقیق کسب و کارها را چند گام در زمان جلو می‌برد. دستیابی به بینشی واضح و ساختاریافته به شما امکان می دهد بدون تأخیر عمل کنید و زمان را از دست ندهید. با تکیه بر داده‌ها و تحلیل درست آنها، از رقبا جلو بزنید. نه اینکه با مشاهده عملکرد آنها در تحلیل داده‌ها و استراتژی‌شان در مارکت پشت سر آنها حرکت کنید. فروش بیشتر با گاتالوگ دیجیتالی نیازمند درک درست از زمان در بازاریابی و فروش است.

پیش فرض‌هایتان را محک بزنید و نیازهای برآورده نشده مشتریان را کشف کنید

کسب و کارها در ابتدای راه بر پیش فرض‌های خود تکیه می‌کنند. بر اساس تحلیلی که از بازار دارند و یا با استفاده از تحلیل عملکرد رقبا فرضیاتی را در نظر می‌گیرند. سعی می‌کنند بر اساس آنها رفتار و رویکرد مشتریان را حدس بزنند. اما حرکت بر اساس پیش‌فرض‌ها نمی‌تواند مدت زمان درازی طول بکشد. باید خیلی سریع نیازهای برآورده نشده مشتری را کشف کنید. و این کشف باید بر اساس داده‌های واقعی صورت گیرد نه فرضیات. گاهی شاید بتوانید داده‌های آماری را خریداری کنید، البته نه در همه حوزه‌ها. و در مواردی هزینه‌های تهیه این اطلاعات بسیار بالاست. پس باید دست به‌کار شوید و خودتان داده‌ها را درو کنید. کاتالوگ هوشمند لنوس این آمار و اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به افکار، نگرانی‌ها، نظرات و تفکرات مصرف کنندگان دست‌پیدا کنید. فروش با کاتالوگ دیجیتالی بر اساس این آمارها محقق می‌شود.

آیا می دانید مشتریانتان چه می خواهند؟

روزانه صدها و هزاران مشتری شما را رصد می کنند. آیا از آنچه جستجو می‌کنند اطلاع دارید؟ محصولات و خدماتتان را درست معرفی کرده‌اید؟ آیا یافتن محتوایتان برای مشتریانتان سریع و راحت است؟

ابزارهای زیادی برای دستیابی به این اطلاعات وجود دارد. شما می‌توانید با کمک این ابزارها تک‌تک صفحات و کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود را رصد کنید. در حوزه طراحی کاتالوگ دیجیتالی و انتشار آن لنوس درسترسی به آمار و اطلاعات بازدید و بازخورد مشتریان را برای کسب و کارها آسان کرده. نیازی نیست از ابزار جانبی استفاده کنید. بعد از ایجاد اکانت در پلتفرم لنوس، در دشبورد خود به آمار دقیق بازدید و بازخورد مشتریان دست‌خواهید یافت. تحلیل آنها دید روشنی در مورد نیاز مشتریان به شما ارائه می‌دهد.

زمین بازی خود را کشف کنید

کاتالوگ دیجیتالی به شما کمک می‌کند شناخت درستی از زمین بازی و شرایط آن داشته باشید تا تصمیم‌های درست‌تری بگیرید. آمار بازدید و بازخورد مشتریان در مورد تک‌تک کاتالوگ‌های دیجیتالی و نشریات دیجیتالی کمک می‌کند کشف کنید در چه نواحی و استان‌هایی بیشتر صفحات دیجیتالی شما مشاهده شده‌اند. با تکیه بر این آمار دید روشنتری از حوزه جغرافیایی مشتریان بالقوه دریافت می‌کنید و بر اساس آن استراتژی بازاریابی خود را مشخص نمایید.

صلاحیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را شناسایی کنید

بر اساس پیش فرض‌ها و تحلیل دادهای اولیه شما بر برخی از ویژگی‌های محصول و خدمات خود تاکید خواهید کرد. اما با تداوم حضور در بازار و تعامل با مشتریان ممکن است آنها بر جنبه‌های دیگری از ویژگی‌های محصول و خدمات شما توجه کنند. این واقعیتی است که برخی کسب و کارها به آن حتی فکر هم نمی‌کنند. اما نباید فراموش کرد مشتریان محصولات و خدمات را بر اساس نیاز خود تحلیل و مصرف می‌کنند.

در واقع گاهی با تاکیدی که کسب و کارها بر محصولات و خدمات خود می‌کنند اهمیتی نمی‌دهند. اما در نهایت باید به عنوان یک بیزینس بر این ویژگی‌هایی که مشتریان کشف می‌کنند دست‌یافت و تاکید بر آن را نیز فراموش نکرد. برای مثال ممکن است یک شرکت خودرو سازی بیشتر بر راحتی محصولات خود تاکید کند اما مشتریان قدرت آن خودروها برایشان جلب توجه نماید. پس دستیابی به نظرات مشتریان و آنچه آنها کشف می‌کنند حائز اهمیت است. کسب و کارها مدام باید از نظرها و انتقادهای مشتریان مطلع شوند. با کاتالوگ‌ها و نشریات دیجیتال لنوس می‌توانید فرم‌های نظر سنجی را به صورت آنلاین در اختیار مشتریان قرار دهید و نظرها و رویکردهای آنها را جمع‌‌آوری نمایید.

نقشه راه خود را برای آینده تهیه کنید

دسترسی به داده‌ها و تجزیه و تحلیل درست آنها شما را در دستیابی به اهداف و ترسیم نقشه راه آینده کمک می‌کند. بدون جمع‌آوری داده‌ها و تحلیل آنها، چگونگی برداشتن گام بعدی ریسک بزرگی است. شرکت‌های زیادی به همین دلیل ورشکست شده‌اند. استفاده از کاتالوگ دیجیتالی و بروشور هوشمند و انتشار آن می‌بایست دستیابی به چندین هدف را میسر کند. اینکه در کاتالوگ دیجیتالی چندین مدیا قرار می‌گیرد، یا با یک لینک قابل دسترسی است و … تنها برخی از ویژگی‌ها کاربردی این ابزار است. در نهایت همه این ویژگی‌ها می‌بایست کسب و کارها را در دستیابی به اهداف اصلی‌شان کمک کند. جمع‌آوری آمار و اطلاعات دقیق و لید را می‌توان عامل به ثمر نشستن همه ویژگی‌های کاتالوگ هوشمند است. بر اساس همین داده‌هاست که می‌توان نقشه راه طولانی مدت‌تری برای آینده تهیه نمود. و بر این اساس است که فروش با کاتالوگ دیجیتالی محقق می‌شود.

راه‌های فروش با کاتالوگ دیجیتالی

پیشتر اشاره شد که دریافت آمار بازدید و بازخورد و داده‌ها بر فروش با کاتالوگ دیجیتالی نیز تاثیر دارد. همچنین اشاره کردیم که کاتالوگ دیجیتالی با توجه به ویژگی‌هایی منحصر به فردی که دارد، هم به جمع‌آوری داده‌های آماری می‌پردازد و هم امکان فروش را فراهم می‌نماید. اما چه عوامل و راهکارهایی وجود دارد که باعث شود به وسلیه کاتالوگ دیجیتالی و بروشور هوشمند داده‌های بیشتری به دست آورد و در نتیجه بیشتر فروخت. در ادامه دو استراتژی‌ ساده اما پیشرفته‌ برای افزایش فروش با کاتالوگ دیجیتالی ساخته شده در پلتفرم لنوس، ارائه شده است.

۱) استفاده از عناصر تعاملی برای ایجاد ارتباط

۲) هدایت فروش مستقیم از کاتالوگ دیجیتالی

۱) استفاده از عناصر تعاملی برای ایجاد ارتباط

پلتفرم ساخت و انتشار دیجیتالی انواع محتوای لنوس، به شما این امکان را می‌دهد که تمام عناصر تعاملی مانند ویدئو و عکس به صورت in place  یا  Popup، فایل صوت و پادکست، تصویر پانوراما، تصاویر 3D، انیمیشن، انواع لینک، متن، انواع فرم و فهرست مطالب را بر اساس TOC فایل PDF به کاتالوگ دیجیتالی خود اضافه نمایید. با این ابزار تجربه‌ای بی‌نظیر، کاملاً تعاملی و البته یک تصویر حرفه‌ای از کسب و کار خود را ارائه دهید.

با افزودن عناصر مختلف به کاتالوگ‌های دیجیتالی، شما یک اثر هنری، روایی و مدرن خلق می‌کنید که با آن می‌توانید تعامل با مشتریان و مخاطبان را افزایش داده و محصولات و خدمات خود را متفاوت ارائه دهید. این فرایند با پلتفرم لنوس و دشبوردی که در اختیار شما قرار می‌گیرد به آسانی قابل اجرا است.

افزودن تصاویر 3D

با امکان درج تصویر 3D  به صورت نمای 360 درجه، دیگر مشتریان محدود به مشاهده تصاویر دو بعدی ساکن نخواهند بود. آنها به سطوح جدیدی از تعامل و همچنین شناخت بهتری از برند شما نسبت به رقبا دست خواهند یافت.

با امکان درج انواع لینک و هایپر لینک کردن محصولات شامل لینک در تصاویر و توضیحات محصول می‌توان این امکان را فراهم کرد تا سفر مشتریان برای تکمیل خرید از سایت فروشگاهی خود را به بهترین حالت ممکن ترسیم و تکمیل کنید.

افزودن ویدئو

با درج ویدئو به صورت in place یا  Popup، به تجربه خرید آنلاین مشتریان خود جان تازه‌ای ببخشید. ویدیو چه درباره شرکت باشد و یا یک نسخه نمایشی از محصول، یک محتوای ایده آل برای ایجاد تعامل عمیق‌تر است. با درج ویدئو مشتریان را به صورت معجزه آسایی در کاتالوگ نگه دارید.

با امکان اشتراک‌گذاری‌های متنوع، مشتریان می‌توانند محصولات شما را مستقیماً در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و یا در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهند. این امکان به طور مستقیم بر فروش با کاتالوگ دیجیتالی تاثیر خواهد گذاشت.

به روز رسانی و جستجو در متن

امکان بروز رسانی محتوا بر اساس موجودی محصولات، تغییر قیمت‌ها و یا محصولات و خدمات جدید، به مشتریان یک دید هم‌زمان از در دسترس بودن و تشویق به تکمیل فرآیند خرید را ارائه می‌کند و بر فروش با کاتالوگ تاثیر مستقیم دارد.

با امکانات جستجوی پیشرفته در متن و قابلیت فهرست گذاری در پلتفرم لنوس، مشتریان کلمات کلیدی را برای پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نیازشان در کاتالوگ دیجیتالی شرکت‌تان جستجو می‌کنند. بر این اساس شما از نیازهای آنها اطلاع بیشتری کسب خواهید کرد. همچنین با اطلاع از واژه‌های جستجو شده در کاتالوگ‌تان می‌توانید در بهینه سازی برای سئو نیز استفاده نمایید.

از دیگر سو با سئو بیس کردن متن کاتالوگ رتبه صفحات دیجیتالی خود را در موتورهای جستجو بالا ببرید. این یک امکان فوق العاده است!

کاتالوگ به عنوان فروشگاه آنلاین

۲) هدایت فروش مستقیم از کاتالوگ و بروشور هوشمند لنوس

فناوری می‌تواند روند خرید را از طریق کاتالوگ تسریع و ساده کند. کاتالوگ دیجیتالی یک کانال‌ جدید و حرفه‌ای است که می‌توانید از طریق آن اقدام به فروش مستقیم و آنلاین نمایید. در ادامه با چند روش قدرتمند در این راستا آشنا می‌شوید.

اتصال کاتالوگ دیجیتالی و وب سایت فروشگاهی

هنگامی که کاتالوگ شما وارد فضای دیجیتال شد، با امکان امبد (Embed) کردن صفحات دیجیتالی خود به وب سایت فروشگاهی‌تان، تجربه خرید مشتریان را بهبود بخشیده و به دنبال آن فروش با کاتالوگ دیجیتالی روند رو به رشدی خواهد داشت.

درج لینک‌های مختلف

با افزودن هایپرلینک‌ها در صفحات مختلف، توضیحات محصول و تصاویر، لینک انتقال به صفحه محصول در وب سایت و یا لندینگ پیج‌هایی که در وبسایت ایجاد کرده‌اید راهی عالی برای ارائه اطلاعات اضافی یا ارائه یک مسیر راحت برای تکمیل خرید فراهم می‌کنید.

یکی از مزایای مهم بروشور هوشمند، امکان افزودن پارامترهای ردیابی به هر URL هایپر لینک‌ها است.

هنگامی که کاتالوگ دیجیتالی و وبسایت خود را به هم متصل می‌کنید، جمع آوری داده‌های تحلیلی و شناسایی فروش از طریق یا به کمک کاتالوگ دیجیتالی شما آسان خواهد شد.

ایجاد سبد خرید در بروشور هوشمند لنوس

پلتفرم لنوس با امکانات حرفه‌ای خود مانند درج لینک‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد یک سبد خرید در کاتالوگ دیجیتالی خود ایجاد کنید. مشتریان شما اکنون می‌توانند با کلیک یک دکمه محصولات و خدمات مورد نیازشان را مرور کرده و به سبد خرید دیجیتالی اضافه کنند. پس از آماده شدن، آنها می‌توانند خرید خود را تکمیل کنند.

درج انواع فرم، شامل انواع فرم سفارش آنلاین

فرم سفارش آنلاین می‌تواند یک مکمل مناسب برای سبد خرید باشد، و مستقیماً در کاتالوگ دیجیتالی قرار گیرد. با یک پیشنهاد جذاب از سوی شما، مثلا برخورداری از تخفیف ویژه در صورت ثبت سفارش در فرم، مشتریان پس از مرور محصولات و خدمات به سرعت محصولات و خدمات مورد نیازشان را به فرم اضافه خواهند کرد.

حالا دو گزینه دارید:

۱- آنها را به سایت فروشگاهی‌تان هدایت کنید تا خرید خود را کامل کنند.

۲- مشتریان فرم سفارش تکمیل شده را به بخش فروش شما ارسال نمایند. یعنی جایی که می‌توانید فروش را نهایی و برای مشتری فاکتور صادر کنید. این امکان برای واحد فروش و بازاریابی هر شرکتی یک فرصت بی‌نظیر است.

نتیجه گیری

در این مقاله راه‌های فروش با کاتالوگ دیجیتالی و بروشور هوشمند را بررسی کردیم. برای دستیابی به چنین هدفی کافی است علاوه بر کاتالوگ‌های مرسوم و سنتی که تهیه و چاپ می‌کنید به فکر ساخت و انتشار کاتالوگ دیجیتالی یا بروشور هوشمند هم باشید. این ابزار امکانات وسیع و متعدد و خلاقانه‌ای در راستای برندینگ، معرفی محصولات و خدمات، ارتقاء سئو و فروش بیشتر در اختیارتان قرار می‌دهد.

همین الان شروع کنید!

با ثبت نام در لنوس، اولین کاتالوگ دیجیتالی خود را بسازید