نشریه الکترونیک لنوس ابزاری برای برندآگاهی و برندسازی

نشریه دیجیتال و باز روایت داستان‌های شما
در این مطلب با ابزارهای نوین بازاریابی دیجیتال آشنا می‌شوید و به معرفی امکاناتی کاربردی می‌پردازیم که پلتفرم لنوس در قالب یک نشریه الکترونیک یا کاتالوگ دیجیتال برای برندسازی و دیجیتال مارکتینگ در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

فهرست مطالب

نشریه الکترونیک لنوس می‌تواند نقش بسیار مهمی در برندسازی و برندآگاهی سازمان‌ها ایفا کند، اما برای درک چگونگی این امر بهتر است نگاهی مبنایی به چیستی کاتالوگ دیجیتال و لزوم استفاده از آن داشته باشیم.

آنچه که امروزه با عناوین متفاوتی همچون کاتالوگ دیجیتال، نشریه الکترونیک، فلیپ بوک هوشمند و امثال این واژگان باب شده حاصل یک تعریف کلی است که همگی به وجود محتوایی الکترونیک و در قالب فایل PDF اشاره می‌کنند. در این میان می‌توان بین برخی از این واژگان تمایز قائل شد، آن هم به لحاظ کاربردی، نه معنا و مفهومی.

به زبان ساده‌تر گاه پیش می‌آید که هر یک از عناوینی که مطرح کردیم به روش‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند و فقط در برخی موارد جزئی با هم اختلاف دارند. مثلاً

  • (فلیپ بوک هوشمند) همان فایل PDF است، منتها یک ویژگی بصری به آن اضافه شده که می‌توان آن را مثل کتاب ورق زد. این تورق دوبعدی یا گاه سه‌بعدی به مخاطب حس خوانش کتاب کاغذی را القا می‌کند.
  • کاتالوگ دیجیتال هم همان فایل PDF است، اما قابلیت تورق ندارد و با توجه به نام کاتالوگ که یدک می‌کشد بیشتر برای تبلیغ محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • نشریه الکترونیک هم همچنان همان فایل PDF است، با این تفاوت که بیشتر به منظور جایگزینی نشریات کاغذی با الکترونیکی مورد استفاده می‌گیرد.

گرچه علی‌رغم تفاوت‌هایی که دارند، برخی امکاناتشان هم یکسان است. مثلاً در همه‌ی این‌ها می‌توان:

  • لینک وبسایت یا شبکه‌های اجتماعی قرار داد
  • از محتوای تصویری استفاده کرد
  • با QRCode آن‌ها را به اشتراک گذاشت
  • فهرست‌گذاری کرد
  • به منظور تبلیغ محصول، معرفی برند، اطلاع‌رسانی‌های متنوع در محیط اینترنت و نشر تقریباً هرگونه محتوا استفاده کرد.
  • و بسیاری موارد دیگر

ناگفته پیداست که (فلیپ بوک هوشمند) را می‌توان نسخه‌ای به‌روزتر از (نشریه‌ الکترونیک) دانست، آن هم صرفاً به خاطر امکان تورق آن و البته رابط کاربری بسیار محبوب‌تری که در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. اما در هر حال همانطور که توضیح دادیم هر دوی این‌ها به یک مفهوم کلی اشاره دارند.

نشریه الکترونیک چیست؟

حالا که با مفهوم کلی این موضوع آشنا شدیم، به توضیح عمیق‌تر نشریه الکترونیک و کاربردهای آن می‌پردازیم.

نشریه الکترونیک به زبان ساده مجله‌‌‌ای است که به صورت دیجیتالی با استفاده از وب‌سایت یا یک برنامه منتشر شده است. برخلاف مجلات چاپی، نشریه های الکترونیک می‌توانند شامل لینک‌های متنوع، تصاویر با وضوح بالا و باکیفیت باشند. البته نکته اینجاست پلتفرم لنوس این امکان را فراهم کرده که بتوانید به نشریه الکترونیک محتوای صوتی و تصویری و همچنین افکت‌های انیمیشنی متنوع برای هر المانی که خواستید اضافه کنید.

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد هزینه‌های ساخت و تولید و انتشار نشریه های الکترونیک ارزان‌تر است و روش‌های اشتراک‌گذاری راحت‌تر و گسترده‌تری نسبت نسخه‌های چاپی دارند. کاربرد نشریه های الکترونیک برای طیف گسترده‌ای سازمان‌ها، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها تا شرکت‌های خصوصی و ناشران مجلات سنتی‌تر نیز اثبات شده است؛ اما برای اکثر خوانندگان ابزاری جدید و عجیب به نظر می‌رسد.

البته بیگانگی این دسته از خوانندگان با نشریه های الکترونیک به نظر می‌رسد به این دلیل باشد که اغلب نشریه‌های دیجیتال به درستی طراحی و منتشر نشده‌اند. برای همین هم برخی تصور می‌کنند نشریه های الکترونیک خوانش سختی دارند. در حالی که مشکل اصلی در القای این حس منفی از جایی آغاز می‌شود که نشریه های الکترونیک با همان نگاهی که به نسخه‌های کاغذی وجود دارد سنجیده می‌شوند.

خبر خوب این است که این رویکرد و دیدگاه در قبال نشریه های الکترونیک در حال تغییر است. بدین‌ترتیب که تیم‌های تولید محتوا و بازاریابی در نشریات به طور فزاینده‌ای بر روی تولید محتوای با کیفیت سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین امر نیز به گسترش استفاده از نشریه های الکترونیک کمک خواهد کرد.

انواع نشریه های الکترونیک

امروزه سه روش اصلی برای ایجاد یک نشریه الکترونیک وجود دارد. مدلی که در طراحی و انتشار این نوع نشریات انتخاب می‌کنید به خوانندگان، بودجه، استراتژی بازاریابی و مدل کسب‌و‌کار شما بستگی دارد.

۱) نشریه بر پایه PDF

برای همه‌ی ما پیش‌آمده که روی عبارت (مجله آنلاین) کلیک کرده‌ایم و پس از آن دانلود یک فایل PDF آغاز شده. اما فایل‌های PDF به خودی خود تجربه کاربری بسیار خامی دارند. درواقع اگر فایل‌های PDF را به لحاظ کاربردشان با نشریه های الکترونیک مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم، به ویژگی‌های منفی بسیاری خواهیم رسید. همچنین اگر فایل‌های PDF را در مقابل نشریه الکترونیک لنوس بگذاریم، به طور خلاصه خواهیم دید که فایل‌های PDF:

  • به خصوص در دستگاه‌های تلفن همراه ضعیف هستند (به عبارتی در بحث ریسپانسیو عملکرد بسیار ضعیفی دارند.)
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات بازدیدکنندگان در آن‌ها امکان‌پذیر نیست.
  • با توجه به اینکه در دسترس متورهای جستجو نیستند، تاثیری بر پیشرفت SEO ندارند.
  • امکان استفاده از محتوای ویدیویی، صوت و نریشن در آن‌ها وجود ندارد.
  • امکان استفاده از محتوا و فایل‌های سه‌بعدی در آن‌ها وجود ندارد.
  • امکان اشتراک‌گذاری به صورت HTML Embed Code در صفحات وب وجود ندارد.
  • برای ویرایش نیاز به بازطراحی و بارگذاری و نشر مجدد محتوا در پلتفرم‌های مختلف دارد، در حالی که ویرایش نشریه الکترونیک لنوس به صورت آنی انجام می‌شود.
  • امکان تنظیم اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش وجود ندارد.
  • برای نمایش محتوای آن‌ها حتماً باید فایل را دانلود کرد، در حالی که نشریه الکترونیک لنوس نیاز به دانلود ندارد.

سازمان‌هایی که قصد دارند نسخه‌ای «دیجیتال» از مجله‌ی خود را منتشر کنند، در اغلب موارد به استفاده از فلیپ‌بوک‌های دیجیتال روی می‌آورند. یک جستجوی ساده در گوگل یا با استفاده از هوش مصنوعی کافی است تا به چنین ابزاری دست یابید؛ که البته همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم همگی‌شان با عناوین متفاوتی در دسترس هستند، از جمله: فلیپ بوک دیجیتال، بروشور هوشمند، کاتالوگ دیجیتال یا تعاملی و بسیاری عناوین مشابه.

اما فلیپ‌بوک‌های دیجیتال به شکلی که تا کنون مرسوم بوده‌اند، در بهترین حالتشان صرفاً قابلیت تورق را به صورت گرافیکی دوبعدی یا سه‌بعدی برای کاربران خود ایجاد کرده‌اند. درواقع اگر بخواهیم بپرسیم (فلیپ بوک دیجیتالی چیست؟) به یک پاسخ صریح و روشن دست می‌یابیم و آن این است که فلیپ‌بوک‌های دیجیتال، نسخه‌ای الکترونیکی از کاتالوگ‌های چاپی هستند و در قالب فایل‌های PDF منتشر می‌شوند. قابلیت تورق دارند و بهره‌مندی از برخی المان‌های گرافیکی استفاده از آن‌ها را جذاب کرده است. اما حتی تنوع و گستردگی ابزارهایی که چنین امکاناتی در قیاس با فایل‌های ساده‌ی PDF در اختیار کاربر قرار می‌دهند نتوانسته‌اند محدودیت‌های بسیار زیادشان را پوشش دهد.

بنابراین پلتفرم لنوس با آگاهی بر نیاز بازار برآن شد تا با رفع این محدودیت‌ها و خلق امکانات جدید، جانی تازه به محیط تبلیغات دیجیتال ببخشد. به واسطه‌ی طیف وسیعی از خدمات پلتفرم لنوس می‌توانید فایل‌های PDF خودتان را در هر وب‌سایتی به شکلی کاملاً متمایز و خلاقانه قرار دهید.

پس از ثبت نام در پلتفرم لنوس می‌توانید فایل‌های PDF خود را به شکل متورق و تعاملی منتشر کنید و صرفاً در عرض چند دقیقه فایلتان تبدیل به یک فلیپ‌بوک هوشمند می‌شود که محتوای شما را در دسترس موتورهای جستجو هم قرار می‌دهد.

۲) اپلیکیشن اپل یا اندروید

گزینه بعدی برای ساخت و طراحی نشریه الکترونیک این است که محتوای خود را در قالب یک اپلیکیشن منتشر کنید. نکته‌ی مهم در مورد اپلیکیشن‌ها این است اساساً ارائه‌ی خدمات متنوع را به دنیای تلفن‌های همراه منتقل می‌کند. همچنین از طریق بازارهایی مثل App Store و Google Play Store و یا مارکت‌های بومی مثل بازار، مارکت و … قابل توزیع هستند.

با این حال، هزینه ساخت یک اپلیکیشن سفارشی برای اکثر تیم‌های محتوا بسیار بالا است. پلتفرم لنوس این مشکل را نیز حل کرده. بدین‌ترتیب بدون اینکه متحمل هزینه‌های سنگین ساخت یک اپ شوید می‌توانید تمام نشریه های الکترونیک خود را با اپلیکیشن اختصاصی‌تان به صورت رایگان منتشر کنید. برای این کار کافی است نشریه الکترونیک خود را در پلتفرم لنوس طراحی و منتشر کنید، سپس با استفاده از خروجی‌های متفاوتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، نسخه‌ی APK برای سیستم عامل اندروید یا  برای آیفون را دانلود کنید و به اشتراک بگذارید.

با پلتفرم لنوس می‌توانید پس از طراحی نشریه الکترونیک خود، نسخه‌ی اپلیکیشن و نصبی اندروید و آیفون آن را به صورت کاملاً رایگان دریافت کنید

۳) مجله الکترونیکی کیندل (Kindle)

با ظهور کیندل آمازون، بسیاری از ناشران سنتی ترجیح دادند نسخه‌های الکترونیکی مجلات خود را با استفاده از پیش‌خوان خبری کیندل توزیع کنند. خواندن این مجلات در دستگاه‌های کیندل بسیار آسان است و برای کسانی که از خواندن روی صفحه‌نمایش‌های با نور روشن خسته شده‌اند، تجربه مناسبی ایجاد می‌کنند. اما متأسفانه مجلات الکترونیکی کیندل از نظر عملکرد محدودیت‌های بسیاری دارند. مثلاً نمی‌توانید بسیاری از فرمت‌های تصویری را اضافه کنید و اکثر خوانندگان آنها را به صورت رنگی مشاهده نخواهند کرد.

استفاده از پلتفرم نشریه الکترونیک کیندل ابرای نشریات خارج از کشور این یک نوعی اعتبار به شمار می‌آید و این دسته از نشریات اغلب دارای محتوای متنی هستند. اما از آنجایی که پلتفرمی که کیندل در اختیار کاربران قرار داده تجربه بصری ضعیف دارد، مخاطبان این نشریه های الکترونیک عموماً محدود به کاربران کیندل هستند.

چرا یک نشریه الکترونیک بسازیم؟

تا به اینجای مطلب با انواع نشریه های الکترونیک آشنا شدید، اکنون وقت آن رسیده که به لزوم تولید نشریه های الکترونیک بپردازیم. چرایی و لزوم تولید نشریه الکترونیک را با ۶ دلیل و به صورت مختصر برایتان شرح خواهیم داد.

۱) حذف هزینه‌ها و محدودیت‌های دست‌وپاگیر چاپ

مجلات چاپی در هر حالی مزایای خود را خواهند داشت و شاید نتوان حس خوشایند تورق کاغذ را با چیزی جایگزین کرد. همینطور حذف صنعت چاپ که به عنوان هنر هشتم شناخته می‌شود هم نه منطقی است و نه ممکن. اما هنگامی که پای تجارت به میان می‌آید، و یا اینکه و لزوم کاهش هزینه‌ها، استفاده‌ی بهینه از منابع مالی و به طور کلی کاهش هزینه در قبال رشد درآمد و سود خودنمایی می‌کند، جایگزینی نشریه‌های چاپی با نشریه های الکترونیک امری است اجتناب‌ناپذیر.

محدودیت‌های دست‌وپاگیر صنعت چاپ از جمله اندازه‌، قطع، برش، زمان‌بربودن پروسه‌ی آماده‌سازی و نیاز به انبارش از دیگر مسائلی هستند که با نشریه های الکترونیک از بین می‌روند.

از سویی دیگر تا زمانی که چاپ و نشر کاغذی منوط به قطع درختان و آسیب‌رسانی به محیط زیست باشد، لزوم بهره‌مندی از نشریه های الکترونیک بیش از پیش به چشم می‌آید.

۲) مکمل نسخه‌های چاپی

گاهی اوقات پیش می‌آیند که بسیاری از خوانندگان و مخاطبان فعلی همچنان به مطالعه‌ی نسخه‌ی کاغذی اصرار می‌ورزند، به خصوص اگر عمده‌ی مخاطبانتان را نسل‌های قدیمی‌تر جامعه تشکیل داده باشند. اینجاست که بسیاری از سازمان‌ها در کنار نسخه‌ی چاپی نشریه‌ی خود، یک نسخه الکترونیک از آن را هم طراحی و منتشر می‌کنند. البته آنچه از شواهد برمی‌آید همین نشریه الکترونیک گاهی توانسته رقیب چاپی خود را کنار بزند. بنابراین با طراحی، تولید و توزیع نشریه های الکترونیک نه تنها نافی مخاطبان کنونی‌تان نیست، که حتی می‌تواند روشی بسیار مناسب برای گسترش دسترسی شما به بخش‌های متفاوت جامعه و رشد مخاطبان جدید تلقی شود.

۳) انتشار روایت بصری از برند و کسب‌و‌کار به شکلی متفاوت

اگر هنوز نتوانسته‌اید یک کانال توزیع قوی برای کسب‌و‌کارتان پیدا کنید، یا اگر هنوز در ابتدای مسیر راه‌اندازی برندتان هستید پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر اقدامی و هر تصمیمی دیجیتالی شوید. با نشریه الکترونیک پلتفرم لنوس می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بستری مناسب دست یابید که میزان محتوای متنوع و همه‌جانبه‌ی شما باشد. از این بابت می‌گوییم همه‌جانبه که می‌توانید بی هیچ محدودیتی انواع متفاوت از محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدیویی خود را در یک محیط خوش‌فرم و کاربرپسند به مخاطبانتان ارائه کنید.

بنابراین اگر هنگام تولید محتوا به اصل کیفیت بها دهید و پاسخگوی خواسته‌ و نیاز مخاطبانتان باشید به افزایش زمان حضور مخاطبان در صفحه، نرخ پرش کمتر و نرخ کلیک و تبدیل بهتر دست خواهید یافت. در پلتفرم لنوس فقط به چند کلیک نیاز دارید که این گزارش‌ها را در پنل کاربری‌تان مشاهده کنید.

۴) تضمین دسترسی نامحدود

نشریه‌های چاپی همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد مزایا و معایب زیادی دارند، اما شاید یکی از مهمترین معایبشان این باشد که به راحتی مقیاس‌پذیر و قابل ارزیابی نیستد. بدین مفهوم که اگر نشریه‌ی چاپی در اختیار داشته باشید، تنها راه سنجش مخاطبان احتمالاً همان تیراژ چاپی شماست. نشریه‌ای که طی مدتی معین ۵۰۰۰ نسخه به فروش رسانده، به این مفهوم است که ۵۰۰۰ نفر مخاطب داشته است. اما در دنیای دیجیتال این آمار و ارقام فراتر از صرفاً یک عدد خواهد رفت.

به واسطه‌ی نشریه الکترونیک خود و همچنین امکاناتی که پلتفرم لنوس در اختیارتان می‌گذارد، بی‌دردسر خواهید فهمید که در لحظه چه تعداد مخاطب دارید، کدام بخش از نشریه الکترونیک شما برای مخاطبانتان جذاب‌تر بوده، کدام صفحه به چه مدتی در دید کاربران قرار گرفته و بسیاری از موارد دیگر که قطعاً در برنامه‌ریزی‌های آتی شما، چه برای تولید محتوا و چه برای دستیابی به مخاطب هدف، کاربرد فراوانی خواهد داشت.

نشریه های الکترونیک، بر خلاف نشریه‌های چاپی به شما امکان می‌دهد آمارهای لحظه‌ای مطالبتان را ببینید و با تحلیل داده‌های متفاوتی که از پلتفرم لنوس به‌دست می‌آورید برای تولید محتوای آتی خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید.

۵) افزایش درآمدزایی

بررسی رسانه‌ها متنوع طی دو دهه‌ی اخیر ثابت کرده‌اند که بهترین راه برای درآمدزایی از محتوای دیجیتال، تولید محتوایی «ممتاز» و «منحصربه‌فرد» برای مخاطبان و یا مشترکان است. بدین مفهوم که افراد حاضر نیستند برای تماشا یا مطالعه‌ی محتوایی هزینه کنند که مشابه هر چیز دیگری در دنیای وب قابل دسترس، مشاهده یا مطالعه باشد.

بنابراین اگر به کیفیت محتوای نشریه الکترونیک خود اطمینان داشته باشید، نمی‌توان حد و حصری برای قیمت اشتراک نشریه های الکترونیک تان در نظر گرفت. درواقع از یک‌سو حق اشتراک نشریه الکترونیک شما صرفاً وابسته به جایگاه برند شما است، از سویی دیگر با توجه به حذف هزینه‌های متفاوت که پیش‌تر هم به طور خلاصه به آن اشاره شد، آنچه عایدتان می‌شود حاشیه سود بیشتر است.

۶) داستان‌سرایی برند چندزبانه برای محصول یا خدمات شما

دلیل نهایی درمورد چرایی طراحی و ساخت نشریه الکترونیک که در این مطلب اشاره می‌کنیم این است که نشریه های الکترونیک بستری مناسب برای داستان‌سرایی برند شما هستند. از آنجایی که هر کسب‌وکاری، خواه کوچک و خواه بزرگ، نیاز به بستری دارد تا بتواند در قالب آن به تولید محتوا و برندسازی خود بپردازد، نشریه های الکترونیک که با پلتفرم لنوس طراحی می‌شوند به‌سادگی مکمل وبسایت و شبکه‌های اجتماعی هر کسب‌وکاری به شمار می‌آیند؛ خصوصاً که به واسطه‌ی پشتیبانی از محتوای چندزبانه به راحتی می‌توانید داستان برند، خدمات، محصولاتتان یا اساساً هرگونه محتوایی را که مد نظر دارید به چندین زبان در اختیار کاربران قرار دهید.

پشتیبانی نشریه الکترونیک پلتفرم لنوس از تمام زبان‌ها به شما کمک می‌کند که از یک‌سو با مخاطبانتان با زبانی مشترک صحبت کنید و از سویی دیگر به منظور گسترش دستیابی‌تان به مخاطبان با زبان و فرهنگ‌های متفاوت، به تولید محتوایی بپردازید که مورد پذیرش هر قوم، فرهنگ و زبانی است.

فراموش نکنید که تمام این امکانات در یک محیط و در قالب پلتفرم لنوس در اختیارتان قرار می‌گیرد.

همین الان شروع کنید!

با ثبت نام در لنوس، اولین کاتالوگ دیجیتالی خود را بسازید